PVA termékek és használatuk

pva termeke hasznalata

Pontyhorgászatok során elsődleges cél a szelekció. Ebben nagymértékben segíthet, ha a megszokott bordáskosár illetve mothodkosár helyett egy egyszerű nehezéket például egy Go Green nehezéket választunk. Ez az előny, hogy remekül szelektálja az etetőanyag felhőre odasereglő kistestű halakat azonban hátrány is, ugyanis jelentős mértékben csökken az attraktív hatás a csalink közvetlen közelében. Így hosszabb idő is eltelhet kapástalanul, vagy akár egy rövidebb horgászat során hal nélkül is maradhatunk. Jómagam is többször jártam így, ám mióta PVA termékeket használok, egyre nagyobb sikerrel tudom lezárni a vízparton eltöltött órákat. Vegyük sorra ezeket a remek kiegészítőket, amik segítségével hihetetlenül koncentráltan tudunk szelektív etetést létrehozni!

Mi is az a PVA valójában? A PVA (Polyvinyl alcohol) nem más, mint egy vízben oldódó polymer, ami vízbe érést követően fajtájától függően szinte azonnal vagy egész lassan oldódik fel, szabadjára engedve a csalogató anyagokat a horgunk körül. A gyors oldódású PVA-k jól tudnak szerepelni hideg illetve sekély vizeken, ellentétben a lassú oldódású típusokkal, amik a mélyebb bányatavakon lehetnek eredményesek, ugyanis süllyedés közben nem bomlik szét a csomag csak a fenéken.

unnamed

Extra strong a biztos tartásért.

A PVA termékek sorában elsőként a PVA zsinórt említeném, ami a legalapabb PVA termék. Ezt magában, de PVA zacskó kiegészítőjeként is használhatjuk.

IMG 0056

A titok nyitja az egyszerűsége.

Egyszerűen fogjunk néhány szem bojlit vagy pelletet és fűzzük fel a PVA zsinórunkra, melyet ezután a horogra akasztunk. Én általában félbehajtom a levágott PVA szálat és mindkét szálat áthúzom a csalin, majd megütköztetem egy egyszerű csomóval. Így dobás/lendítés közben sem fog lehullani a bojlink és garantáltan a horog mellett fogják várni gazdájukat a felkínált golyóbisok.

12345

Egy apró csomag oldódó bojlikból.

Ha már szóbakerült felhasználhatjuk természetesen PVA zacskó megkötéséhez is a zsinórt, ám a zacskó akár önmagában nedves kézzel is lezárható. Én általában zsinór segítségével megkötöm a szájánál.

IMG 1286

Az uzsis tasi alapjai.

A PVA tasakok többféle méretben kaphatók, hogy minden igényt kielégítsenek, amelyet a mai modern pontyhorgászok támasztanak elvárásaikkal! A zacskóban nyugodtan felkínálhatunk apró szemű pelleteket, felezett vagy tört bojlit vagy akár magokat, stic mix-et is.

IMG 1285

2 mm-es pellet és felezett bojlik.

A csomagba helyezzük bele az előkénket és ólmunkat, majd szórjunk rá némi anyagot a vödörből és kössül el gondosan a zacskó száját.

IMG 1284

Az ólom is a tasakba kerül!

Így akár nagy távolságra dobva is bejuttatható. Tovább növelhetjük az elérhető távolságot, ha benedvesítjük a zacskó sarkait és letapasztjuk azt, így áramvonalasabbá téve az elkészült szereléket! A PVA tasakot akár meg is szúrhatjuk pár helyen egy apró tű segítségével, hogy levegő mentes csomagot kapjunk!

IMG 1293

Majd mikor minden benne van, elkötjük!

Figyelembe kell vennünk azonban botunk dobósúly tartományát is, ugyanis egy jól megtöltött PVA csomag és egy tekintélyes nehezék akár már túl is lépheti a maximális teherbírást!

1(1)

Vízhatlan csomagolásban végletekig eltartható.

A PVA termékek sorából természetesen a többféle átmérőben fellelhető PVA háló sem maradhat ki, ugyanis talán a legelterjedtebb változat. Ezzel a kialakítással már mindenki találkozott vagy látta már újságban és/vagy TV műsorokban. Úgynevezett hurkákat formálhatunk belőle, melyben szintén felkínálhatunk lyukmérettől nagyobb szemű pelleteket,bojlikat egészben vagy tört formában, de akár stic mix vagy nagyobb szemű szárított magokat is!

12(3)

Már kész is a csoki-narancs hurka!

A vízhatlan dobozban egy cső helyezkedik el amire felhúzva találjuk magát a hálót. Találunk a csőben egy töltőszerszámot is, mely segítségével kicsit tömöríteni tudjuk a felkínálni kívánt csemegét, így vaskos kemény hurkákat készíthetünk. A megtöltés után csupán egy görcsöt kell kötnünk a végére és már fel is kínálható a horog mellé rögzítve. Így ebben az esetben is egy koncentrált, horog körül elterelő kis asztalka várja a bajszosokat!

7(1)

9(2)

10(1)

16(1)

17(1)

A töltés lépésről lépésre.

A PVA hálóhoz újratöltőt vásárolhatunk, mely olcsóbb árfekvésű, és csupán a hálót kell felhúznunk a hengerre, hogy folytathassuk a töltögetést!

Dobhatóság tekintetében a legjobb választás a PVA zacskó lehet, de ezt követi szorosan a PVA hálóból készült hurka. Hatalmas előnye, hogy egy hosszabb előke dobás közben az ólomra tud tekeredni és csúnya gubancok alakulhatnak ki, azonban ha PVA hurkát kötünk rá, vagy PVA zacskóban juttatjuk be, úgy szinte 0 az esélye az előke feltekeredésének!

Fontos megjegyezni még, hogy extra csalogató hatás érdekében akár aromásíthatjuk is a PVA-ba töltött csemegét, ezesetben azonban figyelnünk kell, ugyanis rosszul megválasztott aromakoncentrátum oldhatja a hálót/zacskót/zsinórt, így ügyeljünk a PVA friendly anyagok használatára!

231

Remek vizuális hatás, attraktív aroma és nem oldja a PVA-t!

Ilyen anyagok lehetnek például a Method Steam-ek, melyek aromájuk mellett füstképzőként funkcionálnak és a vízközt tartózkodó halakat is képes lecsábítani a fenékre a süllyedése során hagyott színes „felhő” segítségével!

500 ml-es kiszerelés, mely igen sok PVA-hoz elegendő!

Ezenkívül jók lehetnek az olaj alapú aromák is, mint például a Bait Liquid-ek, amelyek halas alapú, olaj bázisú, változatos aromájú sűrű anyagok.

Ezeket bátran nyomhatjuk a PVA zacskóba, vagy akár egy injekciós tűvel is bejuttathatjuk, de a hurkákra nyomva is fokozhatjuk az attraktivitásunkat!

Bízom benne, hogy mindenki, aki kipróbálja az általam bemutatott technikákat, hasonló örömét fogja lelni az eredményben, mint amit én érzek egy-egy szép hal megfogása során.

Gyönyörű aranyszínű pikkelyes, mely kiszúrta a horog körül található néhány szem pelletet!

Forrás: Kubuk Dániel (Energofish)