King Baits Feeder triatlon II. forduló – Maconka, induló szemmel

kingbaitsfeedertriatlon05

2011.05.29 napra kitűzött Maconkai fordulót lázas készülés előzte meg részemről. Annyira vágytam már egy nagyhalas pecára, hogy még egy edzésnapot is sikerült pár nappal korábban tartani Kálló Kornél barátommal. Az edzést a közeli Mezőparti horgásztavon ejtettük meg, mely igen sikeres fogással és etetőanyag tesztekkel zárult.(Erről az eseményről hamarosan külön cikk készül) Mivel mindketten más etetési stílussal készültünk, és igen igen működött mindkettő, nem volt kérdéses számomra, hogy Maconkára is ez a két etetőanyag típus lesz. Az egyik egy pelletes, míg a másik egy kukoricára épülő keverék volt.

kingbaitsfeedertriatlon09

Pelletes keverék:
– 1 doboz Haldorado Fekete gyémánt pellet pack
– 1 doboz Haldorado Mézes pálinka pellet pack
– 0,5 kg 3 mm Halibut pellet
– 0,25 kg főtt kendermag
– 0,2 kg főtt mikro mag mix (köles, repce, fénymag, lenmag)
– 2 dl CSL

kingbaitsfeedertriatlon08

Kukoricás keverék
– 1 csomag Haldorado Vad ponty etetőanyag
– 1 kg őrölt TTX
– 1 kg tejsavas kukorica és búza keverék
– 0,2 kg főtt mikro mag mix (köles, repce, fénymag, lenmag)
– 0,25 kg főtt kendermag

Maconka Bátonyterenye mellett fekszik. Gyönyörű hely egy alföldi tájhoz szokott szem számára. A tórendszer a közelmúltban jelentős átalakuláson esett át. EU pályázatok útján történő beruházással jelentősen átalakult az arculata. Megnőtt a horgászható helyek száma, meghosszabbodott a versenyek helyszínéül szolgáló gáti szakasz (400 helyett 700m hosszú lett), új árkokkal bővült a mederfenék, a régi árkok és a meder egyéb része tisztításra, iszaptalanításra került. Bővült az úthálózat, a vízműrendszer és a biztonsági hálózat is.

kingbaitsfeedertriatlon03

Részletesen olvashattok a beruházásról például az alábbi link alatt: http://www.haldorado.hu/download.php?fileid=824 illetve képpel illusztrálva a http://www.haldorado.hu/download.php?fileid=938 link alatt.

Mivel még sosem jártam Maconkán, csak az írások és videók alapján tudtam elképzelni a helyszínt. Az első benyomás kicsit visszafogott volt érkezésemkor. Igazából nagyobbnak gondoltam, de menet közben rájöttem, hogy a bejárattal szemben található „Rekord tó” mérete nem mérvadó a tórendszerhez képest, ráadásul torzítja a méreteit, hogy érkezéskor szinte felülről látunk rá a tórendszerre a legmagasabb pontról. A korábbiakhoz képest kevesebben jelentek meg. Páran a Lantos kupán voltak Tiszakécskén, mely a közelgő Feeder OB helyszíne is egyben, néhányan pedig nem folytatták a megmérettetést.

A reggeli ismertető után következő sorsoláson szerettem volna a sekély részre húzni, annak is az elejére. Nemrég ugyanis 25 mázsa növendék ponty került telepítésre, melyek előszeretettel tartózkodnak a sekély részeken. A gáti szakasz új része pont ilyen! Kicsit elszontyolodtam a kihúzott 31-s sorszám láttán, de Kornél barátom 11-s helye némi bizakodásra adott okot. Így egyikőnk a sekély, míg másik a középső átlag vízen foglalt helyet a gáton, valakinek csak be fog jönni a taktika. Szerencsémre a 32-s számot Tari István, a kupa szervezője kapta, így alkalmam volt egy egész napos beszélgetésre is vele. Sok hasznos tanáccsal láttuk el egymást, igazán őszinte és segítőkész sporttársat és embert ismertem meg személyében. Reggel mindketten konzekvensen kijelentettük, hogy itt bizony pontyozni fogunk. Ő is a nagyhalas technikát részesíti előnyben, Én is ezt tartottam nyerőnek a mai napra. Szerencsénkre a közeli horgászok nem így gondolták, és a picker távon etettek, így nem kellett attól tartanunk, hogy lezárnak bennünket.

kingbaitsfeedertriatlon04

Dudaszóra induló etetéskor lendületes dobásokkal etettem olyan messzire, amit úgy éreztem biztonságosan és pontosan tudok meghorgászni. Ez a távolság 80-90m között volt. Mivel a verseny 8 órás volt, terveztem egy esetlegesen feltámadó széllel is, nem akartam pontatlanabbá válni később, esetleg egy nagyobb szél miatt elérhetetlenné tenni az etetésem. Elsősorban pelletekkel etettem, 15 dobást pellettel, 5 dobást kukoricás keverékkel dobtam be. Tari István sem bízta a véletlenre. Előző nap 100 gombócot gyúrt szép egységes kerek kivitelben össze, majd ezt lövöldözte be csúzlival ugyancsak 80-90 méter közé.

Következő dudaszó már a rajtot jelezte, bedobtam az utolsó etető kosarat, és kezdődhetett a felcsalizás. Oldalra pillantva ekkor már halat fárasztott egy ellenfelem a mélyebb szakaszon, pedig egy perc ha eltelt a versenyből. Hamarosan egy 9 kg-s ponty pihent a matracán, igazán szép kezdés! Felváltva gondoltam használni az etetőanyagom addig, míg egyértelműen ki nem derül számomra melyik etetőanyagra reagálnak jobban a halak. Második bedobásra már hajlott is a spicc, és sikerült egy szép 4.2 kg súlyú amúrt fárasztani és méretni. Szépen kontrollálható maradt minden kirohanása, bár amúrokkal már tapasztaltnak mondom magam. Nagyon laza fékkel kell fárasztani partközelben, és inkább ujjal fékezni a dobot ha szükséges. Az amúrt, koit, balint és a nagytestű (6+) pontyokat folyamatosan mérlegelték. Ettől függetlenül kellemetlen helyzetet okozott magának az, aki csak haltartóval rendelkezett, pontyzsákkal pedig nem. Nem tudtak addig horgászni, míg egy egy fogásukat le nem mérték. Szerencsére nálam volt, de aki pontyos versenyekre jelentkezik, és számít nagyobb példányokra vagy amúrokra is, javaslom szerezzen be magának pontyzsákot, ha még nem rendelkezik vele. Hétköznapi horgászatoknál is hasznos, főleg ha éjszakára szeretnénk kintmaradni a vízparton. Kedvenc halainkról így nem kell sötét fotókat készíteni, pihentethetjük őket a hajnali napfelkeltéig.

kingbaitsfeedertriatlon07

Visszatérve a horgászatra, nagy reményekkel folytattam, hisz a közelemben ekkor még nem volt másnak hala. Az amúrok elég gyorsan szoktak megjelenni az etetésen, egy pontyos amúros keveréknél szinte mindig az amúr akad meg először. Gyorsan újradobtam, természetesen folytatva a kukoricás etetést, és vártam a következő amúrt. Mivel nem érkezett meg, folytattam szorgalmasan a 10-15 percenként újradobást. Egy óra múltán már alábbhagyott a gyors siker reménye, és elkezdtem ismét egy egy pellet egy kukorica sorozatot ismételni folyamatosan váltogatva a csalikat, hátha sikerül megtalálni az ideális csalikombinációt.

Két-három óra múlva ígéretes halugrásokat láttam jóval közelebb, így egy második etetést készítettem 50 méterre, ide már csak csúzlival etetve. A közelebbi etetésen hamarosan apró mozdulatok mutatták a spiccen, hogy esznek a halak, vagy legalábbis a közelbe tartózkodnak. Egy merész gondolattal az eddigi 6-s horgot 10-esre cseréltem, és drasztikusan csökkentettem a csalikat is. Próbaképp egy fokhagymás oldódó lebegőt és egy fűszeres halas oldódó pelletet fűztem fel egymás alá, melyre hamarosan egy határozott húzás lett a válasz. Végre hal, már nagyon kellett, egyre több helyen volt fogás, ahogy értek be az etetések. Nem nagy hal, de egy szép 1.5 kg körüli tőponty volt a jelentkező. Vehemenciáját tekintve viszont egy 5 kg-s társához hasonlóan viselkedett, alig lehetett felemelni a fenékről. Mivel a csali még alig oldódott, és ilyenformán talán még csalogatóbb, ahogy kivettem ment is vissza. Talán egy perc sem telt el, újabb kapás és újabb hal tartott a part felé. Ezúttal kicsit nagyobb, és tükörponty lett a tettes. Megvagytok hát, gondoltam, és rendületlenül dobtam vissza ugyanoda.

kingbaitsfeedertriatlon01

Eközben a mély részről 2-3 horgász gyönyörű halakat mérlegelt, volt aki többet is. A sekély részről is érdeklődtem, ott is megtalálták az uszonyosokat, 20 méterre a parttól, finoman pickerezve. Míg a mély részen határozottan nagytestűek jöttek botgörbítő kapásokkal, addig a sekélyebb hátsó régióban nagyon finoman rezegtették csak a pickerek spicceit. A középső régióban is pickereztek mellettünk, egy szlovák spori két-három percenként ujradobva próbálta a keszegeket megállítani több kevesebb sikerrel, míg a másik oldalon pontyos pickerezést próbálgattak sikertelenül. Nem láttam értelmét hát, hogy kintebb költözzek, volt két távolságom etetve, kerestem hát tovább a halakat 50 és 80 méteren.

Sajnos a hirtelen jött lendület megtört, vagy a kisebb pontycsapat állt odébb, de ismét keresnem kellett a halakat. Időközben az eddig hűvös felhős idő eloszlott, helyette fülledt meleg érkezett. A légnyomás is esni kezdett rohamosan, 1005-ről 950-re esett vissza délre. A verseny felénél nem álltam rosszul a szektoromban, de kellett volna még legalább 2-3 jó hal egy eredményes szerepléshez. Szlovák keszeghorgászunk fáradhatatlan tevékenysége is beérni látszott, ugyanolyan ütemesen és pontosan dobált még mindig, de majd minden dobásához hal is társult. Szép ütemesen húzta a szép dévéreket, a távlati tervben ez is veszélyt jelentett egy lehetséges helyezésemre nézve. 1-2 beugró ponty egy ilyen horgászattal nagyon jó eredményeket szülhet. Múlt évben Döme Gábor ugyanígy nyerte meg a saját szektorát.

Szereltem, csaliztam, dobtam, próbáltam a csalikat és az előkehosszt variálni. Egyik ilyen szerelésnél arra lettem figyelmes, hogy az ordóm dobja forogni kezd a hátam mögött. Első fékes orsónál még lazára engedett féknél sem mindennapi ez a pillanat, hátranézve derékszögbe hajló extra heavy feedert láttam. Nagyot dobbant a szívem, mikor a botot megemelve és a dobra téve az ujjam ugyanolyan erővel húzta ellenfelem tovább a zsinórt, megállíthatatlanul. Tudtam, egy nagyobb matuzsálemmel nagyot ugorhatok előre, nagyon fontos lenne ezt a halat sikeresen megszákolnom. Szép lassan körözve közeledett miután megállítottam, komótosan oldalazgatott. Időnként átment a szomszéd szektorba, de irányítható maradt. A partközelben sem akart feljönni, de közel 20 perc után felfedte magát. Látszott, hogy nem ez lesz életem hala, kisebb mint gondoltam, miután a felszín közelébe került, megadta magát. Rettentően küzdött, többszörösét mutatta valódi súlyának. Mérlegeléskor 5,6-nál állt meg a mérleg, ami jól jött, de nem volt elég csak a helytállásra.

Verseny után beszélgetve a többiekkel, mindenki dicsérte azt az erőt, amit a halak mutattak. Elérhette a vízhőfok azt a határt, ahol maximálisan élénkek lesznek a halak. Mérlegelés után ellenőriztem a csalit, ugyanaz a fokhagymás fűszeres halas pelletkombináció volt. Ezek után az egyik botomon maradt fixen ez a csali, csak a másikat kombináltam. Szokásom, hogy igyekszek megtalálni azt a 2 csalikombinációt, ami aznap a legfogósabb, majd 2 boton ezt váltogatom. Így elkerülhető talán az a helyzet, miszerint a reggeli fogós csali délutánra leürül.

Még mindig legalább egy hasonló hal kellene az élmezőnyhöz, egy nagyobb vagy két kisebb a dobogóra. Még két óra volt lefújásig, ami bármit tartogathat. Sajnos a bármi nem érkezett meg. Volt ugyan két ígéretes kapásom, mely akadt, de szinte azonnal el is vesztettem. Nem mertem visszatenni a nagyobb horgokat, 10-es horoggal horgászni nagy pontyokra pedig okozhat halvesztést.

kingbaitsfeedertriatlon02

A végleges mérlegeléskor 13180g lett az összesített eredményem, mely egy egészséges szektor 10. helyre lett elegendő. Jól gondoltam, hogy még legalább egy hal kellene, a harmadik helyre 18690g fölé kellett volna kerülnöm. Összesen négy halat sikerült fognom, mely Maconkai tekintetben talán kevés, de versenykörülmények között erősen csökkenő légnyomás mellett nem nevezhető rossznak. A részletes végeredmény itt tekinthető meg: http://kingbaits.hu/ii-king-baits-feeder-triatlon-kupa-2-fordulo-maconka-

Végre egy verseny, ahol úgy éreztem sikerült mindent véghezvinnem amit terveztem, amit kitaláltam működött, és csak az a kicsi plusz kellett volna, ami elválasztja a győzelmet a tisztes helytállástól rendszerint. Hogy véletlen e, kétlem, de minden halamat a kukoricás etetőanyaggal fogtam. Mindhárom ponty a fokhagymás fűszeres halas csalit húzta el. Nem éreztem, hogy drasztikusan változtatnom kellene a felállított taktikámon, bár tény, hogy jót tett az önbizalmamnak a kétféle etetőanyag, és a tudat, hogy ez kipróbált, működni kell. Talán kevesebb magot használva az etetés után a finoman kapó halakat mohóbbá tudtam volna tenni, de ez a felfedezés legyen a következő horgászatom tárgya. Furcsamód az élő csalikkal sem tudtam kapást kicsikarni. Sem egy, sem sok szál gilisztára nem érkezett érdeklődő. Pár szem csontira és lebegtetett maggot rigre sem hederítettek a halak egy cseppet sem. Eszembe jutottak az ismerősök tanácsa is, és a sózott földimogyorót is kipróbáltam, de az sem hozott átütő sikert.

Végszóul épp Tari István szavai jutnak eszembe. Szerencsésnek érzem e magam? Igen, hisz részt vehettem egy rangos versenyen, eljuthattam Maconkára a rekordok helyszínére, ami után sokan csak otthonról sóvárognak, tisztességgel helytálltam, a verseny után gulyást eszegetve beszélgethettem az ország jó néhány rangos horgászával (akik közül pár már ismerősként köszönt, ami nagyon jól esett), új ismeretségeket köthettem, verseny után otthon vár a családom és a gyermekeim csillogó szemmel hallgatják a beszámolóm. Igen, szerencsésnek érzem magam!